Så kollar du om bromsarna funkar

använd bromspedalen

För att säkerställa problem med bromsarna, så tar du ett kliv på pedalen och trycker ned den medan du känner efter hur pedalen känns under foten. Det handlar om att utvärdera denna känsla. Följande artikel berättar om vad det är du ska känna efter.

Börja med att starta motorn, men håll den i parkeringsläge med parkeringsbromsen på (om din bil inte har denna typ av broms är det okej att kolla detta med motorn avslagen).

Steg 1 – När bilen vilar, tryck kraftigt på bromspedalen

Känns det ”svampigt”? Om så är fallet, har du förmodligen luft i din bromsledningar. Att fixa detta är inte svårt så tillvida inte dina bromsar ABS eller andra sofistikerade bromssystem. Med hjälp av en vän kan du enkelt åtgärda detta.

Är pedalen stadig när du fortsätter att trycka hårt? Eller känns det som den sjunker långsamt till golvet? Om pedalen sjunker är det förmodligen fel på din huvudcylinder – detta är ytterst osäkert.

Steg 2 – Släpp parkeringsbromsen kör runt i området, stanna lite då och då

Observera hur mycket som krävs för att ditt bilfordon ska kunna stanna. Med servobromsar bör pedalen stanna några centimetre från golvet. Om du inte har servobromsar, bör pedalen stanna mer än en halv decimetre från golvet.

Om din bil har servobromsar och en inbromsning verkar kräva en alldeles för stor ansträngning är det viktigt att du ser till att byta ut din servoförstärkare.

Steg 3 – Om det känns som dina bromsar är låga, stampa igång bromspedalen några gånger när du kör runt

Om stampandet gör så att bilen stannar då pedalen är högre upp kan en bromsjustering vara på sin plats. Kanske kan det vara så att du behöver bromsvätska.

Om bromsvätskenivån i huvudcylindern är låg, köp en lämplig bromsvätska till din bil och tillsätt fullt med vätska i din huvudcylinder. Kolla vätskenivån i cylindern efter några dagar igen.

Om det skulle vara så att du inte har mycket vätska, kör försiktigt till närmaste bilservice och fråga efter en lämplig lösning för situationen. När de har gjort sitt, bör pedalen inte pendla nedåt lika mycket som tidigare när din bil bromsar in.

Skivbromsar är självjusterande och behöver ingen justering. Trumbromsar har också självjusterande enheter som bör hålla trumbromsen lämpligt justerad. Om någon av de självjusterande komponenterna på trumbromsarna fastnar eller går sönder, kommer trumbromsarna inte justeras då de nöts ut, vilket resulterar i en lägre bromspedal.