Om du skall reparera själv – en kortguide

gör anteckningar

Du är en kapabel bilmekaniker som har både verktyg och normalbegåvning för reparation. Här följer en kortguide om du skall satsa på att ta dig an flera reparationer från just din ”mekaniska verkstad” hemma.

Räkna med att det tar tid

Första gången du skall reparera ett bil- eller motorfordon kommer alltid vara den längsta. Räkna med att mekandet kommer ta upp många sena nätter och helger. Kanske kommer det att pågå en hel månad beroende på hur problemet ser ut. Räkna i grunden med att det kommer att ta längre tid än det du förväntade dig från början. Du kommer dessutom att få behöva att göra resor för att hitta rätt komponenter, verktyg och till och med råd för att bara nämna några saker. Gör dig beredd på att ha ett alternativt transportfordon redo om det skulle vara så att ditt fordonsprojekt ligger utspritt i bitar när det är dags för en ny arbetsdag på måndag morgon.

Ta bilder, gör anteckningar och etikettera allting

etiketterNär du kom till det andra stora steget i ditt steget i ditt jobb, det vill säga att sätta igång ”operationerna”, är det frestande att tro att du vet exakt vilken bult som skall gå var. Men när du komma tio steg framåt kommer du att ha ett överflöd av fästanordningar, mellanläggsskivor och klämmor som ligger spridda utan någon som helst aning om var de kommer ifrån. Spara dig därför all huvudvärk genom att vara organiserad från början. Använd smörgåspåsar, äggkartonger och rikligt med etiketter för att inte tappa kontrollen. En mobilkamera och en bra vit anslagstavla är oumbärligt för att skissa layouten för kablar, trådar och klammrar. Inget kommer att försvinna när du öppnar garageporten.

Använd en vit penna för metalldelarna som indikerar var delarna kommer ifrån. Använd en universell referenspunkt såsom ”framsidan av bilen”, ”passagerarsidan” eller ”förarsidan” och märk sakerna med pilar. Försök att sätta etiketter utefter situationen också och var inte främmande för att anteckna direkt på delarna eller lämna noteringar kring hur saker sätts på plats igen.

Gör en slutgiltig checklista

Det finns en slags naturlig spänning och charm med att sätta ihop allting så att det funkar igen. Många gånger kommer du frestas att ta genvägar under de sista stegen. Gör inte det! Den sista biten av bulttätningar eller panelsammansättningar är det som skiljer ett proffs från en amatör åt. Om du slarvar här för att så fort som möjligt sätta dig i bilen för att testköra kommer du få det extremt svårt att åtgärda eventuella fel om det inte skulle funka.

Skapa dig därför en bra checklista som inkluderar precis allt du behöver inspektera, dubbelchecka, vrida rätt och testa innan du kör igång ditt åk ute på vägen. Gå igenom allt i lugn och ro utanför din garagearbetsplats där du känner dig som mest sugen på att provköra på stört.